20 Mayıs 2019 Pazartesi
 
ANA SAYFA FOTO GALERİ KIRIKKALE WEB TV İLÇE-BELDE HABERLERİ
Haber Ara  
 
İlk 100’de bir Kırıkkaleli
İlk 100’de bir Kırıkkaleli
Lösev Dolandırıcılara Karşı Uyarıyor
Lösev Dolandırıcılara Karşı Uyarıyor
Ramazan Sokağına Gürpınar Konuk Oldu
Ramazan Sokağına Gürpınar Konuk Oldu
Tügva’dan Köy okuluna kitap projesi
Tügva’dan Köy okuluna kitap projesi
  YAZARLARIMIZ
ANTEBİN TAZİYE EVLERİ
02 Kasım 2018 Cuma Bu yazı 5318 kez okunmuştur.
 
  
Yazı boyutu : 13 Punto 15 Punto 17 Punto 19 Punto

 

‘’ Kırıkkale’ de ‘’ÇADIR’’ dan ‘’TAZİYE EVİ’’ ne dönüşüm olamaz mı? Bu şehir ve insanları buna lâyık değil mi? Bu şehirdeki parklarda, boş alanlarda, her mahallede böyle bir ‘’TAZİYE EVİ’’ tesis edilemez mi? Bu uygulamaya halkın alışması çok mu zor olur? Şehir dışından cenazeye gelenler daha ne kadar sokakta kalacak? ’’     

          Bir yakınımın cenazesinde bulunmak üzere gittiğim Gaziantep’ teki gözlemlerimi paylaşmak ve bu vesileyle şehrimiz Kırıkkale’ de de tesisinin uygun olacağını düşünerek yazmak istedim.

          Yazacaklarım tamamen gözlemlerim ve aldığım bilgilere dayanmaktadır. Bunların yerinde tespiti için, belediyemizin görevlendireceği bir ekibin günübirlik yerinde görerek, ilgili ve yetkililerinden de bilgi alarak, burada daha iyisini gerçekleştirmeleri kendilerinin tasarrufundadır.

          Gaziantep Büyükşehir Belediyesi; iki merkez ilçeden meydana geliyor. Bunlar Şahinbey ve Şehit Kâmil Belediyeleri oluyor.

          Şahinbey Belediyesinin Türkiye’ deki 17 il’ den büyük olduğu söyleniyor.

          Bu iki merkez ilçeden başka yedi ilçesi daha olan Gaziantep’ in diğer ilçeleri şunlar: Nizip Kargamış – Oğuzeli – Yavuzeli – İslâhiye – Nurdağı – Araban ilçeleri.

          Toplamda 600’ ün üzerinde köye sahip olan Gaziantep’ te köylerin yaklaşık % 80’ inin içerisi kilit parke kaplama olup, ilçeler ve köylerinde ‘’Taziye Evi’’ olmayanı yok!

          Merkez Şahinbey ve Şehit Kâmil hariç olmak üzere ilçelerin çoğunda da birden fazla ‘’Taziye Evi’’ mevcut olup, sadece büyükşehirde 300’ den fazla bulunduğu söz konusu.

          Bu uygulama ilk olarak 1989 – 90 yıllarında, o zamanki Şehit Kamil Belediye Başkanı Mehmet BOZGEYİK tarafından ve külliye tarzında başlatılmış bulunuyor.

          Genel manada sosyal tesis olmakla beraber, taziye evi gençlik merkezi şeklinde de kullanılması söz konusu. Aynı zamanda burada çeşitli mesleki kurslar ve lise son sınıf öğrencileri için de üniversiteye hazırlık dersleri gibi hizmetlerde veriliyor.  

          Taziye Evi için ilgili belediye tarafından, cenaze sahibinin mevcut durumuna orantılı olarak (sosyal siyasi içtimai ticari vs.) konumuna göre, ilk gün için min. 100 lahmacun veya pide + ayran + su + çay + şeker + meşrubat, belediye tarafından hibe olarak verilmektedir.

          Yine cenazeyle ilgili olarak kefen defin imam vs. tamamı belediye tarafından karşılanmak üzere organize edilmektedir.

          Devam eden süreçte de cenaze sahibine destek amacıyla, eş dost tanıdık hısım akraba tarafından taziye süresince üç beş gün, Taziye Evine (Baklava Börek Kebap Yemek vs.) gönderilmektedir. 

          Tüm bunların hepsi Belediye ikramıyla birlikte ve oranın ilgili personelince, taziyeye gelen her misafire max. 30 dakikaya bir ikram edilmektedir.

          Şimdide ‘’Taziye Evi’’ nin genel bir tanımını yapalım. İki katlı ve ikiz şekilde (sırt sırta) tip proje şeklinde inşaa edilmişler. Zemin Katlar Erkekler için, üst katlar da bayanlar için tahsis edilmiş. Alt ve üst katların planları aynı.

          Zemin girişte ortada bir ana antre, ön kısımda sağda bir kapı ile yine bir ara antreye giriliyor. Burada da iki kapı mevcut. Birisinden Mescid’ e giriliyor. Diğerinde ise abdesthane lavabo ve tuvaletler (alaturka alafranga ayrı ayrı) bulunuyor.

          Ana antrenin devamında yine sağda bir kapıdan yemek salonu bulunuyor. Burada sıra masalar ve 60 kişilik sandalyeler var. Burası aynı zamanda mutfağa ara kapı ile bağlantılı.

          Giriş ana antrenin tam karşısındaki kapıdan mutfağa giriliyor. Burada ocak buzdolabı raflar ve dolaplar mevcut. Aynı zamanda yandaki yemek salonu için ara servis kapısı bağlantılı.

          Ana antrenin sol tarafında bulunan kapıdan salona geçiliyor. Burası çepeçevre pencere ve duvar önlerine dizilmiş 70 – 75 sandalye bulunan, kliması ve ses yayın sistemi olan devasa modern bir salon.

          Zemindeki bu planın aynısı üst katta bayanlar için mevcut. Bunun simetriği yani ikizi ise arka kısımda bulunuyor. Her bir takım eve (erkek kadın) numara verilmek suretiyle de sayısal bazda takip ediliyor.

          Normal olarak üç gün olarak rezerve edilen ev, devam eden günlere yönelik talep olmadığı takdirde, belediyeye bilgi vermek suretiyle altı güne uzayabiliyor.

          Cenazenin ilk gününün defini takip eden ilk vakit namazını müteakiben, ilgili belediyenin görevli hocası Taziye Evine gelerek, Kur’ an ı Kerim tilâvetinden sonra, Belediye Başkanı adına taziyede bulunup, herhangi bir talep veya şikâyetin olup olmadığını soruyor ve gidiyor.

          Cenaze sahibine destek amacıyla Taziye Evine yiyecek ve içecek göndermek isteyenler, önce cenaze sahibinin görevlendirdiği bir yakını yetkiliyle irtibat kurmak suretiyle yapmak istediğini (baklava börek kebap vs.) bildiriyor. Yetkili de elindeki listeye göre organizasyonu yapıyor ve gerekli mutabakat sağlanıyor.

          O günün akşamı kapanmaya yakın, gündüzden gelmiş olanlardan ikramlar sonu artanlar için, bu gibi yerlerden kalan yiyecekleri toplayıp değerlendiren kuruluşlardan birisine haber verilmek suretiyle, yardım kuruluşlarından gelen araca, kalan yiyecekler veriliyor. Böylece de hem artanlar değerlenmiş ve israf edilmemiş oluyor. Hem de ihtiyaç sahipleri mağdur edilmiyor.

          Gün boyu taziyeye gelenler tarafından ama gelir gelmez, ama gideceği zaman her gelen mutlaka ( - geçmişlerimizin - mevtanın ruhu için, bilhassa ALLAH rızası için bir Fatiha ) deyip dua okunmasını sağlıyorlar.

          Vakit durumuna göre her gelene mutlaka (gülsuyu yemek baklava - börek çay meşrubat) ikramında bulunuluyor. Bu ikramlar da mevcut mekânda görevliler tarafından yapılıyor. Cenaze sahibi sadece misafirleriyle ilgileniyor.

          Bu şekilde Taziye Evindeki süreyi dolduran cenaze sahibi, taziye yoğunluğunu bitirdikten sonra evine dönüyor. Devam eden süreçte taziyeleri evinde kabule devam ediyor.

*

          Antep’ teki bu uygulamadan sonra şimdi de geliyoruz şehrimiz Kırıkkale’ ye.

Burada konunun ana teması Taziye Evi olduğu için, kabristan dönüşü curcunasını ele alacağız. Cenaze sahibinin evinin konumu (caddesi sokağı mevkii) müsaitse, merkez veya her hangi bir belde belediyesinden, eğer bir çadır temin edebilip te kurabilmiş ise (ki bu her zaman ve yerde mümkün de olmamaktadır!) yazın sıcağı - kışın soğuğunda sözüm ona ‘’Taziye Çadırı’’ !

          Mevsim şartlarına göre cenaze sahibi tarafından, ya vantilatörle yahut ta kömür sobası veya elektrikli ısıtıcıyla hizmet vermeye çalışılan, iptidai bir ortam!  

          Tabii bu imkânı sağlayabilmiş olan için bu yazdığımız! Evinin önünde ve sokak ortasında oraya buraya rastgele serpiştirilmiş sandalyeler üzerinde sokak taziyeleri kabul edenlerin durumu da daha bir ayrı! Adam acısına mı yansın, çektiği perişanlığa mı? Varın siz karar verin!

          Şehrimizdeki bu ‘’Taziye Çadırı’’ uygulamasının da, şunun şurasında 3 – 5 senelik bir mazisi olduğunu düşünürsek, şehir olarak hangi devirde yaşadığımızı da yine siz belirleyin!

          İptidai uygulamalardan kurtulup modern imkânlara kavuşmak için, bu şehrin yöneticilerinin şöyle etraflarına bakmaları, bizde olmayan fakat oralardaki olumlu yapılanlardan ders almaları, bunların temini doğrultusunda çaba harcamaları gerekir diye düşünüyorum.

          Bu yazmış olduğum eksikliğinde, şehrimizin bir gerçeği oluşu dolayısıyla, olumlu yönde telafisi amacıyla, biran önce ele alınmak suretiyle çözüme kavuşturulmasını arzu ederim.


Bu yazıyı paylaş      Sayfayı yazdır    
  YORUMUNUZU YAZIN
Isminiz
Yorumunuz
Güvenlik Kodu
 
  
Açiklama :

Yorum yazarken lütfen küfür, hakaret ve suç unsuru teskil edecek ifadeler kullanmayiniz. Bu tür yorumlar editörlerimiz tarafindan onaylanmamaktadir.

  
  YORUMLAR
a.vural  -  03-12-2018 - 08:22
sayın Oktay Kırlangıç bey şehrimizeki en garabet olay adamın cenazesi var .acısı var fakat pide derdine düşüyor maalesef bu ikram yapılmadığındada cenaze sahibi kınanıyor halbuki bizim örfimızde ,,adetimizde böyle değil cenaze evine yedi gun konu.komsu yemek getirir aslında boyle olmasıda birliğimizi beraberliği,mizi pekiştirir dost.arkadaş.komşu vede vefalı oluşumuz aklımıza gelir hayata daha sıkı bağlanırız önce müftülüğün desteği ile sizler gibi kanaat önderi insanların önderliğinde hiç olmazsa cenazemisi bari olması gereken eski örf ve adetlerimize göre yapmaliyiz saygılar
Oktay KIRLANGIÇ  -  01-12-2018 - 14:46
Kıymetli okuyucum Sayın BALTACI: \'\'Taziye Evleri\'\' yazıma olan duyarlılığınızdan dolayı teşekkür ederim. Bahis mevzuu konunun eksikliği herkesçe malûm! Ancak bu zamana kadar bu konuda bir adım atılmamış olması da bir gerçek. Dolayısıyla mahalli seçim sürecindeki ülkemizde, böyle bir mahalli eksikliğin telafisine yönelik ne gibi bir proje oluşacak ve gerçekleşecek olduğunu zaman içerisinde göreceğiz. Bizim yetiştiğimiz dönemlerde bırakın pide - ayran telaşını, 40 gün cenaze evinde kazan kaynamazdı! Ama geldiğimiz günümüzde ne yazık ki cenazeye iştirakin özünde bir noktada karın doyurma gibi bir acı gerçek yatıyor! Tabii bu da geldiğimiz süreçte yaşanılan ekonomik sıkıntılara dayanıyor. Bunun ayıbından da ülkeyi bu hâle getirenler utansın. Ne diyelim?
Oktay KIRLANGIÇ   -  01-12-2018 - 11:44
Kıymetli okuyucum sayın Baltacı: Kırıkkale de eksikliği olan \"Taziye Evi\" konulu yazıma gösterdiğiniz duyarlılığa teşekkür ederim. Önümüzde bir mahalli seçim var. Bu eksikliğin ne ölçüde gerçekleştirileceğini ve şehre olan hizmet anlayışının ne olduğunu hep birlikte göreceğiz!
MUSTAFA BALTACI  -  27-11-2018 - 13:21
Hepinizin bildiği üzere maalesef şehrimizde cenaze definini müteakip cenaze evinde pide ve ayran ikramı şeklinde bir adet türemiştir. Yakınını kaybeden cenaze sahipleri acısını yaşayamadan; pide ve ayran derdine düşmektedirler. Kulaklarımla şahit oldum ki, cenazede bir pide ve ayran dahi ikram edilmediğini söyleyerek kendilerince kınama yoluna giden hemşehrilerimiz vardır. Yaşça büyüğümsünüz daha iyi hatırlar vede bilirsiniz ki, eskiden cenaze evine komşular yemek pişirirler ve uzaktan gelen yakınlarına ikram ederlerdi. Bir cuma hutbesinde il müftümüz de bu adetin yanlış olduğunu ve dinen uygun olmadığını vurgulasa da, bu adetin kaldırılmasına muvaffak olamamıştır. Yukarıda ki yazınızda bahsettiğiniz taziye evleri yapılırsa güzel bir hizmet olur kanaatindeyim. Hayırlı, bereketli günler dilerim.
  
  YAZARIN DİĞER YAZILARI
  
   
 
YAZARLAR Tüm Yazarlar
Fazlı GÜVENTÜRK
Şevket ÖZSOY
Kırlangıçoğlu Oktay
Şuayip Bütün
  
 E-GAZETE E-Gazete Arşiv
  20 Mayıs 2019 Pazartesi
  
  
 ÇOK OKUNANLAR  
  
 
Sitemizden yararlanırken gizlilik ilkelerini okumanızı tavsiye ederiz.
İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tüm hakları saklıdır. 2010 - Tasarım ve kodlama :kergisi
Tel : 0318 224 34 34  -  E-mail : bilgi@kalehaber.net